Wiz-kladde - December
Nov 26, 2011 15:13:45 GMT 1
Post by lillith on Nov 26, 2011 15:13:45 GMT 1
Missede du forrige udgave?
Find alle tidligere udgaver af ”The Wiz” lige HER
Find alle tidligere udgaver af ”The Wiz” lige HER
[atrb=width,500,true][atrb=height,600,true][atrb=border,0,true] |
[atrb=width,500,true][atrb=height,600,true][atrb=border,0,true] |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] | |
[atrb=width,250] Julens oprindelse - af Alea Kirabo Hobbs Få tænker over oprindelsen til den jul, som vi fejrer, om nøjagtig 24 dage. Mugglerne kalder det fødselsdagen for en fyr, der hed Jesus af Nazaret, som levede for lidt over to tusind år siden og skulle have været søn af den kristne gud, Yahveh. I realiteten siger mugglernes historikere selv, at denne Jesus (også kaldet Kristus) formentlig blev født i september måned, så hvorfor holder både mugglere og magikere først en fest i december? Svaret ligger i julens begyndelse. I det gamle Babylon blev sønnen af Isis (naturens gudinde) fejret den 25. december. Der var tradition for støjende festen, forslugent æderi, druk og gave-givning. I Rom blev vintersolhverv fejret mange år før Kristus fødsel. Romerne kaldte deres vinterferie Saturnalia, til ære for Saturn (guden for landbrug). Begyndelsen af året kaldte de januar. Den repræsenterede livets triumf over døden. Hele sæsonen blev kaldt ”Dies Natalis Invicti Solis,” eller ”Den ubesejrede søns fødselsdag.”. | Perioden var præget af de mange festligheder. Det er desuden i det gamle Rom, at traditionen med ”Mummers” blev født. De var grupper af udklædte sangere og dansere, der gik fra hus til hus, underholdende deres naboer. Man mener at det var hvad der startede juletradition med julesangere. I Nordeuropa begyndte mange af de andre traditioner, som mugglerne nu betragter som en del af den religiøse tilbedelse, længe før deltagerne nogen sinde havde hørt om Jesus. Hedningene (mugglere, der ikke troede på guden Yahveh) i det nordlige Europa fejrede deres egen vintersolhverv, også kendt som Yule. Yule var symbolsk for at den hedenske Solgud, Mithras, fødtes, og foregik på årets korteste dag. Som solens gud voksede og modnet, blev dagene længere og varmere. Det var almindeligt at tænde et lys for at tilskynde Mithras, og solen, til at dukke op igen næste år. Kæmpe Yule brændeknuder blev desuden brændt til ære for solen. Ordet Yule sig selv betyder "hjul." Hjulet er et hedensk symbol for solen. Misteltenen blev betragtet som en hellig plante, og skikken med at kysse under misteltenen begyndte som en fertilitets ritual. Bærrene fra planten blev desuden anset for at være føde for guderne. Træet selv er et symbol, der går igen i fejringen af næsten alle de nordeuropæiske vintersolhverv. Levende stedsegrønne træer blev ofte bragt ind i hjem i løbet af hårde vintre som en påmindelse til indbyggerne, om at deres afgrøder snart ville vokse igen. |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] | |
[atrb=width,250] Grenene blev til tider båret som et totem for held og lykke, og var ofte til stede ved bryllupper, som repræsentant for frugtbarhed. Druiderne brugte træet som et religiøst symbol, og afholdt deres hellige ceremonier, ved at omgive og tilbede store træer. I 350, erklærede pave Julius den første (et religiøst overhoved inden for den kristne religion), at Kristi fødsel ville blive fejret den 25. december. Der er næppe tvivl om, at han gjorde det for at forsøgte at gøre det så smertefrit som muligt for hedenske romerne (der var et flertal på det tidspunkt) at konvertere til kristendommen. Den nye religion gik ned en smule nemmere, når de vidste, at deres fester ikke ville blive taget væk fra dem. Der er naturligvis, ikke overraskende, flere temmelig sandsynlige teorier om at denne Jesus (som skulle have gået på vand, forvandlet drikkevand til vin og tryllet en fisk og et brød om til nok mad til en hel menneskemængde) i realiteten var en gal magiker, og ikke guden Yahvehs søn, men kilderne er få og intet bevist med sikkerhed. Uanset beviserne, kan det nok konkluderes, at både vi og mugglerne længe endnu vil blive ved med at fejre den sammenblanding af traditioner, som vi kalder jul. |
[th] | |
[atrb=width,250] Kæmpebestand på Fode Igen - af James O'Connell Som bekendt var den anden troldmandskrig et hårdt slag for de sidste rester af kæmpebestanden, da de tilsluttede sig I-Ved-Hvem og blev nedkæmpet i Slaget om Hogwarts. Efter krigen besluttede Afdelingen for Regulering og Kontrol af Magiske Væsener at de overlevende kæmper måtte beskyttes, og placerede dem i reservater der blev sløret for Mugglere og eftersigende skulle været højst ufremkommelige selv for troldmænd. Denne mandag udtalte Jake Bolts, formand for Afdelingen, at kæmpebestanden nu var "acceptabel" igen. Beslutningen om at beskytte kæmper har allerede fra starten været meget kontroversiel, og nu blusser debatten på i ministeriet igen. Lena Hammilton fra Magiske Kooperativer udtaler: "I virkeligheden burde kæmperne være blevet aflivet i al ro og orden. Hvad vil der ske hvis troldmandssamfundet bliver kastet ud i endnu en krig? Af hvilke årsager har kæmper fortjent deres plads i verden? ” | Lovforslag om Genindførsel af Dementorer - af James O'Connell Et højst kontroversielt lovforslag er blevet fremsat af en anonym medarbejder i Ministeriet for Magi. Siden Kingo Sjækkelbolt forbød brugen af dementorer i Troldmandsfængslet Azkaban, har det primært været et sted der bestod af frihedsberøvelse, som et ordinært mugglerfængsel. En kilde i ministeriet udtaler: "Magiske forbrydelser er ikke det samme som mugglerforbrydelser. I vores hænder ligger potentialet til både gode og frygtelige handlinger. Derfor må vores strafferammer matche dette potentiale." En storm af klager fra både andre medlemmer af ministeriet og civile magikere har denne uge flydt ind over ministeriet. Minister for Magi, Otto Emmerich, udtaler: "Lovforslaget er ingenlunde vedtaget. Det er kun det, et forslag." Hvordan denne sag vil udordne sig kan kun tiden vise. Nogle ville måske mene at et sådant tilbageskridt til tiden før Albus Dumbledores (Anerkendt Mugwamp, modtager af Merlins 1. Orden etc.) er en uklog beslutning. |
[atrb=width,250] The Pinkstones sendt til Azkaban - af James O'Connell Gruppen "The Pinkstones" som er radikalt imod Den Internationale Lov om Magiens Hemmeligholdelse (det er den som forbyder troldmænd at lave magi foran en muggler) blev i fredags arresteret til hobe, efter at have brudt loven i omfattende grad i det indre London. Adskillige Obliviatore fra Ministeriet blev sendt til gerningsstedet med en omfattende deling Lovkyndige som arresterede gerningsmændene som efterfølgende blev sendt til Azkaban. "I kan aldrig holde det skjult for evigt!" brølede Pinkstone-lederen, William Jameston. "Tryk skaber modtryk! Jeres korrupte styre kan, og vil, falde!" The Pinkstones er opkaldt efter heksen Carlotta Pinkstone (1922-1981) som i sin levetid gjorde stort optøjer over hemmeligholdelsen af det magiske samfund. På hendes ethundrede års dødsdag sidste år blev gruppen "The Pinkstones" oprettet, og udgav deres manifest. Ministeriet advarede dem om at brud på loven ville medføre straf i Azkaban, en advarsel de givetvis har taget konsekvensen af. | Hvis det ovennævnte forslag om dementorer går igennem kan det vise sig at være en skæbnesvanger beslutning. Aron Whitebuckler afslører 13. brug af Drageblod - af James O'Connell Det har i lange tidet været god latin at drageblod har 12 udnyttelsesmuligheder, basta. Men Aron Whitebuckler, en dragekender fra England, opdagede for ganske nylig at der også er en trettende. Aron udtaler at det var et rent tilfælde, og at både han og hans kone var svært overraskede, men meget begejstrede. Vi på redaktionen er bekendt med den præcise brug, men for ikke at gøre bestyrrelsen eller nogen forældre sure har vi valgt ikke at bringe den her. Skulle man være interesseret i at høre præcis hvad den 13. brug af drageblod er kan man spørge en af the Wiz' journalister. |
[th] 10 Hurtige spørgsmål til en Afgangselev ❧ Edward Llewellyn ❧ - af Alea Kirabo Hobbs | |
[atrb=width,250] 1. Hvor gammel er du? - 19 år. 2. Hvilket kollegium blev du i sin tid fordelt til? - Gryffindor. 3. Hvor bor du henne? - Jeg bor i en lille lejlighed i Diagonalstræde. Jeg overvejer dog om jeg skal på jagt efter noget andet snart, eventuelt i Wales, så det er tættere på arbejdet. 4. Hvad har du lavet, siden du forlod skolen? - Jeg fik ret hurtigt en plads som reservespiller for Caerphilly Catapults, så det er lidt af en drengedrøm der gik i opfyldelse. Og nu har en af vores faste baskere snakket om holdskifte, så jeg holder vejret spændt for tiden. 5. Hvad var det bedste, der skete i din tid på Hogwarts? - Jeg havde mange gode oplevelser i løbet af mine år på Hogwarts, men jeg tror helt klart noget af det bedste der skete er alle de venner jeg igennem tiden fik og som jeg stadig ser nu. 6. Hvad var det værste? Jeg ved snart ikke… En af de værre oplevelser, var dog det styrt min lillebror havde sidste år. | Normalt plejer jeg at sige, at Quidditch er et brutalt spil og man må forvente nogen knubs, men det var svært at holde fast i der må jeg nok indrømme. 7. Nævn en ting, som du er særlig stolt ved at have opnået. Min nuværende position hos Caerphilly så tidligt efter skolen. Helt sikkert. 8. Hvem eller hvad har haft den største indflydelse på dit liv? - Min familie og nærmeste venner. Dog især min onkel Ellis, der hjalp mig på rette spor med sin evindelige snak om Quidditch og min veninde Caroline der aldrig har været i tvivl om sine meninger. Og sidst, men ikke mindst min tvillingebror Jamie, den klaphat. 9. Hvad er din største drøm her og nu? - En fast plads hos Caerphilly. Derudover kunne det selvfølgelig ikke være ringe at være med på det walisiske landshold. 10. Hvor ser du dig selv om fem år? - Det er svært at sige. Forhåbentligt stadig som Quidditchspiller. Og i øjeblikket er jeg dog single, men jeg kan da ikke benægte at jeg ikke ville have noget imod, hvis der er kommet en person ind i billedet på det tidspunkt… |
[th] - af Alea Kirabo Hobbs Præcis som i de sidste udgaver af the Wiz, rækker vi her Hogwarts elever faklen for en kort bemærkning. I denne måned er emnet, naturligvis, noget af det, der fylder allermest i den kommende kolde december, nemlig julen og alle dens glæder. | |
[atrb=width,250] Hvad ønsker du dig til jul? ”Enhver gave fra en der har taget sig tiden til at finde den til mig, vil være mere uvurderligt end noget andet.” Annabel Baker, 16 år, Slytherin Annabel Baker ”En Firefly Milennium, masser af penge, vedligeholdelsesudstyr til min kost, den nye biografi om Iogán Seòras, en ordentlig bunke chokoladefrøer og chancen for at stikke Ravenclaws basker, Perrins, et solidt nakkedrag. Jeg regner med at få det hele af mine forældre, min mormor og min storebror – de kan lige så godt begynde at spare op med det samme.” Jessalyn Blythe, 15 år, Gryffindor Jessalyn Blythe | "Godt spørgsmål. Bøger, altid! Jeg ville især gerne have fingre i Imelda Waftons; "Et år på den anden side". Den lyder virkelig spændende. Tænk lige frivilligt at bo midt i Muggler-central og ikke bruge magi overhovedet. Vildt fascinerende! Jeg ville nu heller ikke sige nej tak til en shoppetur i Kvalitetsudstyr til Quiddith, på en andens regning selvfølgelig. Eller en tur til et eller andet spændende sted hvor jeg ikke allerede har været." Anessa Yates, 16, Ravenclaw Anessa Yates Hvor skal du holde juleaften henne? ”Hos min farmor og farfar i Cornwall. Med farmors hjemmelavede isdessert, kan julen ikke blive helt forfærdelig.” Casey Collins, 16, Gryffindor Casey Collins |
[atrb=width,250] ”Den skal jeg holde hjemme hos min kære familie. Mine forældre har inviteret hele familien hjem til Crosskirk, hvor jeg bor, når jeg ikke er på Hogwarts. Jeg glæder mig meget til at opleve endnu en hyggelig jul, sammen med nogle, man holder af. Jeg håber det bliver en fantastisk juleaften igen i år.” Alistair Fairbairn, 17 år, Hufflepuff Alistair Fairbairn ”I udgangspunktet betragter jeg julefesten som en gammel, traditionsbunden og derfor tåbelig fest, der har udviklet sig til et materialistisk, hjerteløst og derfor decideret åndssvagt forbrugergilde, så jeg gør ikke meget ud af fejre det. Det sagt befinder jeg mig fysisk hos min mor i Dublin.” James O'Connell, 16, Ravenclaw Hvad er den bedste julegave du har fået? ”Det var nok min storebror Eddie, der gav mig et luskometer. Jeg har fanget mine søskende i at lyve mange gange med det - endda også Eddie selv! Den tumpe.” Agnes Llewellyn, 17 år, Ravenclaw Agnes Llewellyn | ”Den bedste julegave jeg har fået vil måske ikke komme som en overraskelse for mange, men er immervæk stadig min nuværende kost. Det var en gave fra mine forældre, der dog i samme ombæring ikke var helt sikre på hvad det var de spenderede på. Det gjorde dog kun gavens betydning større.” Scott Angus Lithgow, 16 år, Slytherin Scott Lithgow ”Jeg kommer sikkert til at lyde som lidt af et sentimentalt fjols, men den bedste julegave jeg nogensinde har fået, var Ophelia, min rotte. Min søster gav mig Ophelia, mest af alt fordi hun ønskede at være vidne til det anfald min mor ville få når rotten sprang ud af boksen. Det var lige før at hendes udtryk var en bedre gave end Ophelia selv!” Aeron Logan Williams, 17, Hufflepuff Aeron Williams |
[atrb=width,250] ”Det er minsandten ikke et nemt spørgsmål. Alle gaver er dejlige, og jeg elsker både at få og give gaver: for med alle gaver, store som små, ligger der en velmenende tanke bag. Alligevel fik jeg engang en særlig julegave, som nok er den bedste gave jeg endnu har fået. Det var en lille uanseelig blød pakke, der var ved at blive glemt under træet, og fra en ven der betyder noget helt specielt for mig. Det var et par skønne brune sutsko i skottemønster; han huskede at jeg altid frøs. I dag kan mine fødder slet ikke undvære dem!” James Mowett, 36 år, professor i Astronomi James Mowett | Med ønsket om en Glædelig Jul og et Godt Nytår til alle fra Redaktionen |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] |
[th] |
[atrb=width,250] Quidditch-sæsonen fortsætter for fuld udblæsning! - af Anessa Llewellyn Yates Dette års Quidditch-sæson på Hogwarts Skole og Heksekunst og Troldmandsskab blev fortsat med en bragende dramatisk kamp Gryffindor og Ravenclaw. Wolf i spidsen for Løverne og Ivory på sin faste plads i front for Ravnene, var begge lige indædt stædige på at gå sejrrige fra banen. Denne gang kunne det dog se ud til, at Ivory og Ravenclaws hold, for alvor havde besluttet at ende deres uheld. Kampen endte med en flot 250-60 sejr til Ravenclaw, som dermed lægger sig overraskende i spidsen i årets kapløb om pokalen. Intet er dog afgjort endnu og herfra følger vi spændt med i udviklingen på nærmeste hold. De to holdkaptajner og kommentator, Siôn Llewellyn udtalte efter kampen følgende: |
[td]
Siôn Llewellyn
”Dagens klare vejr var oplagt til en Quidditchkamp, skønt spillerne måtte sørge for at iføre sig de lange underhylere for ikke at fryse lårbasserne af.
Gryffindors splinternye hold kæmpede en brav kamp imod de veltrænede Ravenclawspillere og gav os en spændende kamp med hændelser der fik både løver og ravne til at hænge ud over tribunerne af begejstring. Spændingen steg dog yderligere da begge hold pludselig måtte undvære en mand, som både Blythe og Yates blev sat ud af spillet og måtte fragtes til Hospitalsfløjen.
Vi har set exceptionelle finter, halsbrækkende manøvrer og forrygende scoringer og mon ikke alle venter spændt på at se om Gryffindor kan tage revanche imod kampen mod Slytherin eller om det i år bliver Hufflepuff eller Ravenclaw der løber med den eftertragtede Quidditchpokal. I hvert fald er der endnu ingen der ved hvordan det hele vil ende og hvor meget Slytherin kommer ind i kampen, når de for første gang deltager i kampen om Quidditchpokalen næste gang. ”
[/table]
[atrb=width,250] Christiane Wolf ”Ravenclaw viste sig virkelig at have forberedt sig til at møde os oppe i luften, men det har også været nødvendigt, for Gryffindor-holdet har virkelig ofret meget tid og energi på det sidste. Vi var dog uheldige denne gang – blandt andet da vi mistede vores ene angriber tidligt i spillet, hvilket definitivt var en ulempe, da træningen virkelig har gjort Blythe godt, siden hun startede på holdet. Selvfølgelig var det med triste miner, festpyntet blev plukket ned i opholdsstuen, men det betyder bestemt ikke, at Gryffindor-spillerne ikke fortsætter træningen som før! Vi er allerede godt i gang igen og har stadig gode idéer til finter og andet, der kan bruges i den næste kamp, som vi vil tage med storm! Tak til alle der støttede holdet og ikke at forglemme: God bedring til Ravenclaws angriber!” | Imogen Ivory ”Hvis nogen inden idag stadig troede at Ravenclaw ikke kunne spille Quidditch, så fik vi med rette modbevist det. Jeg er skide stolt af den indsats vi i dag har ydet og alle muligheder står stadig åbne for at vi forhåbentligt render med pokalen når året er omme. Det kunne ikke have forløbet mere som det skulle og det var med stor tilfredshed at jeg som anfører kunne se et gennemført spil fra holdets side. Med det sagt, er Gryffindors nye hold også stærkt og lovende og de er uden tvivl både fair og værdige modstandere, som jeg personligt gerne vil takke for en forrygende og særligt nervepirrende kamp. Jeg er overbevist om at vi endnu ikke har set nok til dem. Derudover sender jeg positive tanker til Anessa og Jessalyn på Hospitalsfløjen og ønsker begge god bedring, med håb om at de er på benene inden længe. Der er under alle omstændigheder lagt op til en fortsat spændende turnering. Mange tak for kampen til Gryffindor. Vi ses når Ravenclaw skal møde Slytherin!” |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] |
[th] |
[atrb=width,250] Opråb! Jeg vil gerne henlede opmærksomheden på det uheldige ordvalg i oktoberudgivelsen af the Wiz. Alfer er ikke nær-menneskelig intelligensvæsener. De er mindst lige så, hvis ikke mere, intelligente end en hel del mennesker. Den slags svipsere vil gøre den i forvejen betydelige kløft mellem troldmand og magisk væsen af anden art end homo sapiens sapiens (de såkaldte MVAAEHSS'er) endnu større. Vi må, som den mest talrige art i det magiske samfund, nøje overveje og gennemtænke vores udtalelser, før vi nedgør og angriber andre. - Brand Andrew Lowry, medlem af Burning Day og Formand for F. A. R. - Foreningen for Alfers Rettigheder (indlægget er forkortet af redaktionen). |
[/color][/td]
[td]
Defekte kedler!
Kedelfabrikanten, ”Bultebo Grytor”, fra Lilla Bultebo i Sverige, har netop erkendt, at et parti af deres kedler havde en beklagelig fabrikationsfejl. Skulle man være den uheldige ejer af en af disse kedler, kan man få sine penge retur eller få byttet til en ny, sikker, kedel, uden beregning.
Talsmand for ”Bultebo Grytor”, Olaf Hültarmann , beklager meget og undskylder for alle gener de defekte kedler må have forvoldt.
[/i][/color]Kedelfabrikanten, ”Bultebo Grytor”, fra Lilla Bultebo i Sverige, har netop erkendt, at et parti af deres kedler havde en beklagelig fabrikationsfejl. Skulle man være den uheldige ejer af en af disse kedler, kan man få sine penge retur eller få byttet til en ny, sikker, kedel, uden beregning.
Talsmand for ”Bultebo Grytor”, Olaf Hültarmann , beklager meget og undskylder for alle gener de defekte kedler må have forvoldt.
[/center][/td][/tr]
[tr][td][th]
Sæsonens næste kamp!
[/i][/size]Denne gang bliver opgøret mellem Slytherin og Gryffindor.
Bliver det de listige slanger eller de brølende løver der løbet af med sejren i årets tredje Quidditchkamp? Forbered dig med heppesangene, når kampen løber af stablen midt på måneden.
Må det bedste kollegie vinde!
Slytherin og Gryffindor d. 15. december.
vs.
[/color][/center][/td][/tr]
[/table]
[th] Magiens Væsen og Tradition af James O'Connell | |
[atrb=width,250] "Det slår mig ofte, at magi er blevet for stor en selvfølgelighed i det magiske samfund. Ingen tænker særligt meget over magiens vidunderlige væsen - tvært imod, magi bliver i skoleelevers (og visse voksnes) øjne kedeligt og banalt. Værende mugglerfødt kan jeg kun med allerstørste mangel på forståelse, udtrykke mig med medlidenhed for at de, som klager deres nød over lange stile om stormhat og besværgelsesteori, ikke skal opleve det ikke-magiske skolesystem. Man kunne mistænke dem for at ville dø af kedsommelighed, de arme stakler. I deres apati over for magisk teori har langt de fleste overset et betydeligt problem inden for magi. Magien må på en eller anden måde have en bevidsthed. Hvorfor? Fordi den tilsyneladende ved hvad dette og hint magiske ord betyder, og hvordan den skal reagere på det. Ingen diskuterer dette i daglig tale. Det er intet mindre end hele det problem moderne filosofi og teologi bygger på, men ikke en eneste elev lader til at spekulere videre over det. Magisk filosofi synes totalt uddød. Men.. I bund og grund er dette ikke et problem. Problemet er at troldmandsverdenen generelt er fantasiløs. | Dette kan synes en oxymoron, men svar mig her: Hvor meget fremskridt har troldmandsverdenen som helhed formået at klare siden tohundrede år siden? Var han-som-ikke-må-benævnes mon den sidste blodfanatiker der samler sig en morderisk horde af får, helvedesbundet på at myrde de som ikke matcher deres feudale oldtidsideal? Svaret er formodentlig nej. Så længe vi lader ældgamle traditioner styre os, ingen spørgsmål stiller og ikke benytter vores fantasi vil den magiske verden løbe i ring. Er det ikke på tide vi lærer af den ikke-magiske verden og slår vores døde og ubrugelige traditioner ihjel? Friskt blod, siger jeg, og ikke kun på een måde!” |
[/table]
[th] af James O'Connell Lad mig til begynde med undskylde for det usandsynligt kitchede navn. Men, som sagt på redaktionsmødet, "allitterationer er det de unge vil have". Nok om mine navnekvaler. Dette er et nyt tiltag, ydmygst opfundet af undertegnede, i anledningen af bibliotekets (noget sene) anskaffelse af de magiske grammofonplader som både jeg og andre længe har forlangt. Nu er de her, og kære venner og medmagikere, jeg har været dem igennem og fundet det ene mirakel efter det andet. |
[/td][/tr]
[tr][td][atrb=width,250]
Marissa Nadler (1981-?) var en magiker der tidligt i sit liv forelskede sig i en muggler. Hendes forældre var ikke udpræget begejstrede for dette arrangement, så Nadler traf den noget drastiske beslutning at frasværge sig al magi.
Marissa Nadler
Hun levede i mugglerverden på godt og ondt.
[td]
Hun havde siden tidlig ungdom været interesseret i musik og hendes savn efter den magiske verden blev således kanaliseret ud gennem en række low-profile-sange udgivet i starten af det 21. århundrede.
Da hendes mand døde under mystiske omstændigheder, genetablerede Nadler dog forbindelsen til den magiske verden. Nogen siger at hun aldrig blev sig selv igen. I hvert fald forsvandt hun kort tid efter. Hun blev sidst set i nærheden af en Canadisk sø kaldet Wolf Lake.
Før Nadler forsvandt, dog, udgav hun en række numre på et Muggler-pladeselskab, som klart var et udtryk for hendes splittelse og savn. Jeg kan på det stærkeste anbefale det! Kraftfuld vokal, dyster guitar, stor kunst.
De kan findes i pladesamling 30223A.
[tr][td][th]
Husk at læse de gamle numre af ”The Wiz”!
Skriv til os!
Har du lyst til at skrive en artikel til bladet, eller vil du bare give os et tip om det nyeste sladder? Hvad enten det handler om spytkugleregler eller ministerens seneste udsagn, så send en PM til et medlem af redaktionen.
NÆSTE UDGAVE UDKOMMER I STARTEN AF JANUAR
[/color][/center][/td][/tr]
[/table]
[th] 20 Hurtige Spørgsmål til: ❧ Julie Young ❧ - af Anessa Llewellyn Yates | |
[atrb=width,250] 1. Har du et kælenavn og må vi få det at vide? - Ikke rigtig andet en Jules. Det skulle da lige være Dværg - nej, det sagde jeg ikke! 2. Hvor gammel er du? - Jeg er lige blevet myndig, mand! 3. Hvilket kollegium blev du fordelt til? - Ravenclaw. Jeg vidste ikke helt, hvor jeg ville havne, fordi mine brødre gik på Slytherin og Gryffindor, og jeg kunne sådan set se mig selv på dem begge - ok, nok mest Slytherin. Det syntes hatten sådan set også, men det var noget med min uudslukkelige tørst efter viden, der drejede den i anden retning. Jeg følte mig helt beæret over den formulering, for min familie kalder det bare 'nysgerrighed'. 4. Hvor bor du når du ikke er på skolen? - I East Sussex med mine forældre. Men lige så snart, jeg kan, flytter jeg derfra! Det er ikke sjovt at være den eneste, der er tilbage med sine forældre og en rynket husalf. 5. Hvad laver du i din fritid? - Alt, alt for mange ting, der ikke er lektier. 6. Hvad er den værste vane du har? - Jeg taler, før jeg tænker - Nej! Det er helt klart at jeg snakker i søvne. Egentlig lægger jeg ikke mærke til det som sådan, men nogle gange bliver jeg altså lettere ehrm... Irettesat af pigerne på sovesalen. | 7. Beskriv dig selv med ét ord. - Superkalifragilistisk! 8. Nævn en ting du er særlig stolt ved at have opnået? - Det kan jeg ikke fortælle dig, uden at slå dig ihjel. Ej, helt seriøst, jeg får en eftersidning, hvis jeg afslører det! 9. Hvem gav dig dit første kys, og var det godt? - Mit første kys? Altså kys eller kys-kys? Det kan jeg ikke huske, tror jeg... Men det var højst sandsynligt ikke særlig godt. 10. Hvad er den sidste ting du købte til dig selv? - Det er så nu, jeg gerne ville sige 'den nyeste model af Glademands supersutsko' eller 'den seneste CD med Twei Tanzende Trolle', men det var altså en fjerpen. Du ved, en af de der billige standard-nogen. Jeg bliver nemlig hele tiden ved med at knække dem, og så kan det ikke rigtig betale sig at købe nogen af de flottere. Måske burde jeg overveje at forstærke dem magisk, for selvom det er budgetpenne går det altså alvorligt ud over mine lommepenge! Som i øvrigt er blevet færre efter jeg smadrede min skoletaske sidste år. |
[atrb=width,250] Der skulle jeg heldigvis ikke selv ud og købe en ny, men det krævede godt nok sin mand - jeg mener kvinde - at overtale min far til ikke at give mig en askegrå rygsæk med et billede af en quidditchspiller på! Du kan jo nok gætte, at den stod på tilbudshylden. Nå, men nu har jeg fortalt alle, at jeg shopper med min far, kan vi gå videre, inden jeg gør mig selv mere til grin? 11. Hvis du blev minister af magi i morgen, hvad er så det første du ville gøre? - Destruere alle grimme rygsække, så ingen skolebørn behøvede at skamme sig længere. Nå, seriøst? Ok, jeg ville nok overveje skolesituationen - ja, nu er jeg ude i noget med skoler igen, haha, men jeg har altså en pointe! For det er jo tydeligvis et problem at have alle magikere samlet et sted. 12. Hvad er den besværgelse du bruger mest? - Alohomora. Det siger vist en del om mig! 13. Hvad er det mest pinlige du nogensinde har gjort? - Jeg lånte min uniform ud til min storebror. Altså det var som sådan ikke pinligt for mig, fordi det var ham, der tog den på, men alle vidste jo, at det var mit tøj! 14.Hvornår var sidste gang du var virkelig vred? - Sidst jeg var vred som i 'jeg har lyst til at forhekse dig langt væk vred' var sidste skoleår. Jeg havde endda trukket min stav for at gøre det, men så fik han snakket noget fornuft i mig. Eller fornuft og fornuft, altså... Nyt spørgsmål. 15.Hvem eller hvad har haft den største indflydelse på dit liv? - Bathilda Bagshot! Ok, der kom min indre nørd frem i mig - se, det er derfor, jeg hører til Ravenclaw! | 16.Hvis du kunne ændre én ting ved dig selv, hvad ville det så være? - Mit behov for at sove skulle sløjfes. 17.Hvis du kunne møde en person, død eller levende, hvem ville det så være, og hvad ville du sige til vedkommende? - Jeg ville møde Dumbledore. Og jeg bede ham om at fortælle mig, hvad der skete under Voldemorts regime. Og så går jeg ud fra, at resten af samtalen ville forløbe med, at han snakkede i meget, meget lang tid. 18.Hvad er din største drøm her og nu? - At skrive. Jeg vil finde ud af, hvad jeg ikke ved, jeg vil undersøge fænomener, jeg ikke kender, jeg vil forske i fortiden - og jeg vil få det hele ned på pergament. 19.Hvis du strandede på en øde ø, hvilke tre ting ville du så gerne have med dig? - Parmesanost, mine bøger om nissekrigene og... Jeg ved ikke, en kost, så jeg kunne flyve derfra igen? Jeg fungerer ikke til det der alene-hejs, jeg ville blive syg i hovedet efter fem minutter. 20.Hvor ser du dig selv om fem år? - Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kunne jo være hvor som helst! Hvis jeg kunne vælge helt selv - hov vent, det kan jeg jo! Jeg ville være et eller andet magisk sted og arbejde på en af mine mange bøger. TUSIND TAK FOR DIN TID! |
[th] [atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] | |
[th] 20 Hurtige Spørgsmål til: ❧ Tristan Oakley ❧ - af Anessa Llewellyn Yates | |
[atrb=width,250] 1. Har du et kælenavn og må vi få det at vide? - Jeg har multiple! Men det nok mest spektakulære og ulogiske må være 'Sveskemås', som Jess, den kære skabning, udbrød ekstatisk en dag. 2. Hvor gammel er du? - Jeg er atten år gammel. 3. Hvilket kollegium blev du fordelt til? - Det kolde og dystre Gryffindor kendt for ondskab og behov for at luge græskarbed ved fuldmåne! 4. Hvor bor du når du ikke er på skolen? - Ved min far i en behagelig, lille lejlighed i South Kensington. 5. Hvad laver du i din fritid? - Åh, der er så meget; forudser epokegørende begivenheder, redder kloden fra totalkatastrofer, holder Dommedag stangen - alt det sædvanlige, du ved. 6. Hvad er den værste vane du har? - Jeg har en tendens til at kalde folk omkring mig for 'skat', 'snut', 'darling' og diverse andre, tilsyneladende intimiderende, ting og sager. 7. Beskriv dig selv med ét ord. - Halløjsovs-for-en-frækkert. | 8. Nævn en ting du er særlig stolt ved at have opnået? - Kuren mod dragekopper og opdagelsen af troldesnots healende effekt til side, er jeg ret stolt over at være blevet Seer - også selvom det ikke er noget, jeg selv har haft en indvirkning på. Jeg er ikke verdens bedste, men jeg tror på, jeg ville kunne bidrage med noget til verden, eller bare mit liv og dem, det berører. En advarsel om ikke at tage kosten på arbejde. Måske jeg kunne blive meteorolog! 9. Hvem gav dig dit første kys, og var det godt? Det må være Anessa for mange år siden. Det var ret frækt. Hun blev lesbisk. 10. Hvad er den sidste ting du købte til dig selv? - Med henblik på at denne avis læses af mindreårige, forbeholder jeg mig retten til ikke at besvære dette spørgsmål. 11. Hvis du blev minister af magi i morgen, hvad er så det første du ville gøre? - Jeg ville tage mit fineste orange-violette jakkesæt på og indbyde den kære Rektor Maverick til te. |
[atrb=width,250] 12. Hvad er den besværgelse du bruger mest? - Det må være Polstre-besværgelsen. Jeg sværger, aldrig har det været så behageligt at falde i søvn på en stak bøger på biblioteket. 13. Hvad er det mest pinlige du nogensinde har gjort? - Jeg kom engang til at gøre mine bukser usynlige midt i Storsalen. Heldigvis havde jeg fået de lange underbukser på den dag. 14. Hvornår var sidste gang du var virkelig vred? - Det må have været til Halloween-festen. Jeg var vild og voldsom - hævede stemmen og alt muligt! 15. Hvem eller hvad har haft den største indflydelse på dit liv? - Det er uden tvivl min far, men da jeg ikke regner med, I har den største lyst til at høre om min far, må jeg nok sige, at der er nogle piger, der slås om at have haft den største indflydelse. Uden at gå helt Dr. Phil er der nogle skønne typer, der har klasket mig i måsen, når jeg har gået i selvmordstanker og har tæsket mig halvt til døde for at få mig i godt humør igen. 16. Hvis du kunne ændre én ting ved dig selv, hvad ville det så være? - Jeg ville gøre mig selv grim og frastødende. Det er en byrde uden lige at være så tiltrækkende og ombejlet, som jeg er. Jeg kan knap nok gå uden for min sovesal uden at få en skare af skrigende fans klasket i ansigtet. 17. Hvis du kunne møde en person, død eller levende, hvem ville det så være, og hvad ville du sige til vedkommende? - Jeg har altid haft et ønske om at møde min mor. Jeg har aldrig set hende og min far har ikke været i stand til at genkalde nogle minder om hende - jeg er ret sikker på, der har været lidt Obliviate på spil - og jeg har så mange spørgsmål. | [tr] 18. Hvad er din største drøm her og nu? - Generelt at blive en velset troldmand og især Seer, og finde frem til min mor, hvis hun da stadig er i live. 19. Hvis du strandede på en øde ø, hvilke tre ting ville du så gerne have med dig? - Jeg er fristet til at sige tryllestav, men det ville næsten være for nemt. Først og fremmest vil jeg have en pose selvopfyldende Multismagsbønner med. Jeg kan ikke forestille mig noget bedre end den vedvarende smag af bussemænd, opkast og fnuller mellem tæerne, mens man bliver stegt lige så langsomt. Det kunne også være skønt med noget strikkegrej. Jeg er super god til at strikke, så hvis bare jeg havde pinde og noget garn, kunne jeg lave mig en speedbåd og et telt og alt muligt. Og så skulle jeg selvfølgelig som den sidste genstand have min yndige trolde-sovebamse med mig. Det går jo ikke, jeg ikke har nogen at snakke med 20. Hvor ser du dig selv om fem år? - Jeg er klistret halvnøgen op på forsiden af "Elle" og beundres verden over for min seksuelle charisma! TUSIND TAK FOR DIN TID! |
[th] - af Alea Kirabo Hobbs |
[tr][td][atrb=width,250]
Kære Hogwarts. Tak for en herlig Halloween-fest! Der skortede ikke på underholdende kostumer, festlig stemning eller skeletter, der kom ud af skabene og i stedet for at væve yderligere rundt i metaforer, vil vi derfor gå direkte til makronerne, så at sige.
Det er en uskreven regel, at par finder sammen og splitter op til de årlige fester både på og udenfor slottet og det var tydeligvis en, som Quidditchspillerne hele raden rundt havde noteret for sig selv.
Heather Heartfield kunne ses trække af sted med Thomas Chancellor og er siden blevet spottet flettende fingre med selvsamme. Vi ønsker held og lykke og har sendt Thomas et flammesikret tæppe, til håndteringen af den livlige søger.
Thomas Chancellor & Heather Heartfield
Anessa Yates, som ankom i selskab med Slytherins vejleder, Simon Lithgow, måtte se sig selv efterladt, da Lithgow foretrak selskabet af Meredith Abbey, men fandt tilsyneladende trøst i armene på sin kollegianer
[td]
og mere end gode ven, James O'Connell.
Simon Lithgow & Meredith Abbey
Et muligt forholds fremtid virker temmelig tvivlsom, men mon ikke vi også vil se Yates atter engang slå fast – med tvivlsom sikkerhed – at hun rent faktisk er til piger? Det lyder i det mindste fra anden kant, at hun senere på aften befandt sig i en hed omfavnelse med Gryffindors anfører, Christiane Wolf. Man kan sige om Yates, at hun undersøger sine mange muligheder med imponerende grundighed. Fortsæt endelig, Anessa, så er der rigeligt læsestof i næste måned også.
Anessa Yates & Christiane Wolf
[/table]
[atrb=width,250] Fraterniseringerne holdene imellem tog nye højder på Hogwarts gange, da også Ravenclaws anfører gjorde sig bekendt med Hufflepuffs anfører på helt nye og vældig interessante måder. Historien melder ikke om hvorvidt de blot var i gang med at afprøve nye træningsmetoder, men vi må henvise til Hogwarts reglement om anstændig opførsel og opfordre Ivory og Wolfe til at følge det. Imogen Ivory & Eric Wolfe Den yngste Blythe valgte en helt anden taktik, til muligvis at få i hvert fald gode kommentarer med på vejen til den kommende kamp. Hun kunne således hen på aftenen ses i gang med at gøre sig tæt bekendt med kommentatoren Siôn Llewellyn. Ud fra Llewellyns kostume for aftenen var vi nogle, der var blevet i tvivl om hans seksualitet, men han har siden bevidst, at den om ikke andet, så i det mindste inkluderer den kvindelige angriber. Jessalyn Blythe & Siôn Llewellyn Imens lillesøster Jessalyn var i gang med at charmere kommentatoren, var Matthew Blythe, målmand for Slytherin travlt optaget af at intet mindre end to piger. Han ankom med kollegianeren Aisling Delaney, men kunne | senere på aften ses udenfor gøre sig mere end gode venner med Julie Young, Hogwarts tidligere ukronede tudeprinsesse. Det er godt at se at Blythe tager det på sine skuldre at tage sig af at trøste hende. Vi ved jo alle sammen, at Julie har en svaghed for slangerne. Matthew Blythe & Julie Young Også Charles McDonal og Agnes Llewellyn havde skruet op for varmen. Selvom de kom udklædt i noget så originalt som brødbudding juleaften – vampyrer – gjorde de siden op for det, ved at være et af de få par til Halloweenfesten, der rent faktisk både ankom og gik sammen. Vi gratulerer. Charles McDonal & Agnes Llewellyn Det skal nok blive spændende at se hvor mange af de dannede og opsplittede par, der forbliver sådan. Om ikke andet, så er der jo altid julefesten, til både at skabe og ødelægge atter engang! Husk at du stadig kan kontakte redaktionen, hvis du har en godbid sladder, der skal deles med resten af Hogwarts. |
[th] | |
[atrb=width,250] Redaktør & journalist: Riley Abbey Slytherin Journalist: Alea Kirabo Hobbs Gryffindor | Journalist & layout: Anessa Llewellyn Yates Ravenclaw Journalist: James Maynard O'Connell Ravenclaw |
[th] Fotograf: Aeron Wilson Hufflepuff |