Wiz-kladde - Oktober
Oct 1, 2011 20:32:32 GMT 1
Post by lillith on Oct 1, 2011 20:32:32 GMT 1
Missede du forrige udgave?
Find alle tidligere udgaver af ”The Wiz” lige HER
Find alle tidligere udgaver af ”The Wiz” lige HER
[atrb=width,500,true][atrb=height,600,true][atrb=border,0,true] |
[atrb=width,500,true][atrb=height,600,true][atrb=border,0,true] |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] | |
[atrb=width,250] - af Anessa Llewellyn Yates "Oktober varsler efterårets komme for alvor. Verden eksploderer i en rødgylden farvesymfoni, lyset svinder og året går på hæld. " For de gamle keltere startede og sluttede året med Samhain, som er natten mellem d. 31. oktober og d. 1. november. Denne nat kender vi i dag som "Halloween" eller "All Hallow's Eve". Samhain er keltisk og betyder "Summer's End", da året oprindeligt kun var delt i to - sommer og vinter - men med firdelingen af året blev Samhain nu slutningen af efteråret og begyndelsen af vinteren. Her forlod kraften Guden, og han steg ned i Dødsriget, men det var ikke et endeligt farvel. Ved Yule blev han genfødt af Gudinden. Kelterne anså tiden som værende cyklisk, og dermed havde den ikke nogen egentlig begyndelse eller slutning, alting bevægede sig i en cirkel uden ende. Så lige som kelterne anså den nye dags begyndelse til at være ved solnedgang, så begyndte deres år også med årets mørke del. Dette var natten, hvor den naturlige gang i universet opløstes til det oprindelige kaos for at genoprette en ny orden. Dermed var denne nytårsnat en nat, som eksisterede uden for tiden, og derfor ansås Samhain som et specielt godt tidspunkt at spå på. | Men Samhain var også en fest for de døde. I gammel tid dækkede man op til flere ved bordet og satte ekstra stole frem til de, som var gået bort i løbet af året. I Irland tændte man lys på gravstederne, så de døde kunne finde vej. Generelt var denne nat præget af, at sløret mellem de levendes og de dødes verdenerne var meget tyndt, og de døde kunne derfor færdes blandt de levende. Man tændte lys for at byde sine kære afdøde velkommen og for at holde de uønskede ånder borte udhulede man roer og satte lys i dem, så de kunne lyse ud i den mørke nat. De gamle keltere tændte store bål på bakketoppene for at skræmme de onde ånder væk. de tilbød mange offergaver for at berolige de uvenlige guder. De klædte sig ud i skind og masker for at narre de onde ånder, der vendte tilbage denne nat. Man fejrede også, at høsten var i hus, og markerede at sommerens lys blev erstattet af vinterens mørke. Kelterne takkede ved festen guderne for høsten ved at ofre mad, der blev brændt på bålet de i forvejen havde tændt. I dag er en del af overtroen måske nok væk, men for os i det magiske samfund, er det stadig en oplagt aften at forsøge sig med kontakt til afdøde slægtning eller spådom. Uanset, så ser vi alle herfra frem til et brag af en fest! |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] | |
[th] | |
[atrb=width,250] Den Rumænske Krig fortsætter - af Christian Dorth Konflikten mellem de stridende grupper af rumænske og transylvanske nationalister fortsætter og sætter både magikere og mugglere i farezonen. Den rumænske minister for magi, Lazar Comanescu blev citeret tidligere på ugen: ”De stridende parter har ingen respekt for liv, være det sig magikere eller mugglere er dem ligegyldigt. Alle forsøg på diplomatiske forhandlinger bliver mødt med vold.” Comanescu blev verdenskendt for sit arbejde med den traktat der for små tyve år siden endte krigen mellem Rumænien og Ukraine. Muggler-landsbyen Nicusor blev lagt øde da oprørerne passerede igennem og Muggler-regeringen har udsted en advarsel til alle nærliggende byer, om at beskytte sig selv på enhver mulig måde. Der er dog ingen grund til at tro, at oprørerne går direkte efter Mugglere. En talsmand for den britiske Afdeling for International Cooperation udtalte tidligere; ”Ingen er sikre nu!” | Lovforslag nedstemt - af Alea Kirabo Hobbs I sidste måneds Wiz informerede vi vores læsere om et lovforslag, oprindelig fremmet af den ekstremistiske gruppe Vera, som gik på at kvantificere den enkelte heks og troldmands grad af tilhørsforhold til den magiske verden (læs mere om sagen i 3. udgave). Forslaget kom så langt som til at blive fremført i Højmagiratet, men blev her nedstemt med 41 procent for og 52 imod. Puf-tentaculaen har spredt sig - af Alea Kirabo Hobbs I slutningen af august måned begyndte de magiske medier at advare om udbrud af puf-tentacula i det sydlige England. Den farlige krydsning er forsøgt slået ned, men har spredt sig. Senest er en observation af dens tilstedeværelse blevet rapporteret i Oldham, lidt nord for Manchester. Vi vil gerne gentage vores advarsel fra sidste måned og minde både elever og forældre om at: Man bør undgå planten omhyggeligt. Kommer man i nærkontakt med den, bedes man søge til nærmeste hospital hurtigst muligt!" |
[th] 10 Hurtige spørgsmål til en Afgangselev ❧ Benjamin Abbey ❧ - af Alea Kirabo Hobbs | |
[atrb=width,250] 1. Hvor gammel er du? - Jeg er 18 år gammel. 2. Hvilket kollegium blev du i sin tid fordelt til? - Gryffindor! Det var fordelingshatten ikke lang tid om at bestemme. 3. Hvor bor du henne? - Lige nu bor jeg i Surrey, men hvis alting går som det skal, flytter jeg ind til London inden for den nærmeste fremtid. 4. Hvad har du lavet, siden du forlod skolen? - Jeg har haft ferie! Faktisk helt seriøst. Jeg har været i Bulgarien med min forlovede og hendes familie, og efter det gik tiden med at finde et sted til mig selv. 5. Hvad var det bedste, der skete i din tid på Hogwarts? - Det kan jeg jo ikke svare på! Der er jo sket så mange fantastiske ting... Bare det at gå på Hogwarts er jo godt i sig selv. Men ok, hvis jeg virkelig skulle svare måtte det nok være at møde venner, som jeg har for livet. Sig mig, hvad fabler jeg om, det var selvfølgelig at møde mit livs kærlighed! Eller quidditch! Hvor jeg dog savner quidditchkampene af hele mit hjerte! Ok nej, jeg kan ikke svare. | 6. Hvad var det værste? - Mit sidste år var særlig slemt, i høj grad på grund af F.U.T'erne. Nerverne var rimelig flossede sidst på året, også selvom man havde friheden i vente lige om hjørnet! 7. Nævn en ting, som du er særlig stolt ved at have opnået. - Mine F.U.T'er! Jeg fik dem alle 6, selvom jeg var ved at gå ned til sidst. Og nej, jeg har ikke rigtig nået at opnå andet, siden jeg gik ud af Hogwarts! 8. Hvem eller hvad har haft den største indflydelse på dit liv? - Lily Abott, uden tvivl. Pigen dansede ind i mit liv, og det har ikke været det samme siden. 9. Hvad er din største drøm her og nu? - Med fare for at lyde lidt... Hrm, ja, det er at etablere en familie. Jeg er vokset op i en stor søskendeflok, og håber virkelig at kunne give mine børn den samme dejlige familieoplevelse, som jeg har haft! 10. Hvor ser du dig selv om fem år? - Om fem år... Der har jeg jo forhåbentlig et forsvarligt job og et dejligt hjem, hvor min kone og jeg trives. Selvfølgelig ville det være rart med nogle rollinger, men nu må vi jo lige se tiden an! |
[th] - af Alea Kirabo Hobbs Som noget nyt her i the Wiz har vi sat os for at række jer, Hogwarts elever, faklen for en bemærkning. Det har vi gjort i form af at levere tre korte, klare spørgsmål inden for et bestemt emne og printe jeres svar. I denne måned er emnet et, der optager de fleste af os på et eller andet tidspunkt i vores ungdom, nemlig; 'Den første kærlighed'. Her er hvad i havde at sige om det: | |
[atrb=width,250] ”Hvordan mødte du ham/hende?” ” Jeg mødte ham på mit fjerde år. Jeg spildte både græskar juice og hele molevitten ud over ham. Lad mig sige at jeg gør indtryk. De er dog ikke altid lige renlige. Mødet var ikke noget at prale af. Jeg ville meget hellere glemme det.” Megan Llewellyn – 17 år, Gryffindor Megan Llewellyn ”Jeg mødte min første kærlighed da jeg var ti år gammel. Jeg var ude og lege på vejen vi boede på. Han var lige flyttet til byen, vi begyndte at snakke sammen og fandt på en eller anden måde ud af, at vi begge havde en passion for frøer. Sådan startede vores lille uskyldige barndomsforelskelse ” Elisia Thorne – 16 år, Ravenclaw ”Vi går på samme årgang og samme kollegium, så det er jo lidt et selvfølge, at vi rendte ind i hinanden. Jeg er ikke typen, der var forelsket i en masse fra min barndom, så han fejede ligesom benene væk under mig. ” Samantha Abbey – 17 år, Hufflepuff | ”Blev du scoret – eller var det dig selv, der var den aktive part” ”Uden at nævne navne, så føler jeg egentlig, at der ikke var nogle der scorede den anden. Det skete ligesom bare! Sådan ud af det blå, hvis du forstår? Jeg ville ønske, at det altid var sådan. Det virker altså ligesom bedre end det andet og mindre kunstigt. Men ens første rigtige kærlighed er vel også altid noget særligt.” Olivia Strange – 17 år, Hufflepuff Olivia Strange ”Jeg var selv den aktive part...” Heather Heartfield – 16 år, Ravenclaw Heather Heartfield |
[atrb=width,250] ”Jeg blev scoret – det kan der ikke herske nogen tvivl om. Jeg blev underkastet hendes ukuelige viljes glødende flammer og ville lade mig selv blive evigt forkullet til aske i hendes kærligheds hede ild for blot en lille glød af gengældt attrå. Den ild brændte i mig for mange år siden, og brænder stadig levende i mig den dag i dag. Politik og kærlighed har en ting til fælles: i deres spil er det den der mestrer ordet til perfektion, der er sejrherren. Eller kvinden. Og hendes magt over mig kan beskrives med blot et enkelt ord: uudslukkelig.” Emrys Cadwallader – 17 år, Slytherin Emrys Cadwallader ”Hvor længe var i sammen?” ”Vel godt omkring... En seks-syv måneders tid. Ærligt talt er jeg ikke helt sikker på den nøjagtige længde, men hun var vældig sød og dejlig og er det skam stadigvæk. Jeg vil i hvert fald altid tænke positivt tilbage på det.” Siôn Llewellyn – 16 år, Gryffindor Siôn Llewellyn ”Det må have været omkring de fem måneder. Altså det kunne måske have været længere, men sommerferien kom i vejen, og det var svært at få det til at hænge sammen!” Julie Young – 17 år, Ravenclaw | ”Fra februar til juni på vores fjerde år. Så godt og vel 5 måneder, før hun slog op.” Joseph Murdoch – 17 år, Slytherin Joseph Murdoch |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] |
[th] |
[atrb=width,250] Sæsonen skudt i gang! - af Anessa Llewellyn Yates Med et nyt skoleår følger selvfølgelig også en ny Quidditch-sæson og dette år blev sæsonen startet med en forrygende kamp mellem Hufflepuff og Ravenclaw. Wolfe og Hufflepuff var tydeligt stadig optændte af sidste års sæsonafslutning, hvor de næsten havde pokalen i hænderne, mens Ivory og Ravenclaw ligeså tydeligt var vendt tilbage med fornyet gejst og stædighed, for at rette op på sidste års lettere skuffende resultat. Kampen endte med en flot 260-80 sejr til Grævlingene, som lægger sig sikkert i spidsen i årets kapløb om pokalen. Intet er dog afgjort endnu og herfra følger vi med i udviklingen på nærmeste hold. De to holdkaptajner og kommentator, Siôn Llewellyn udtalte efter kampen følgende: |
[td]
Siôn Llewellyn
”Kampen i dag var på mange punkter som en ægte Quidditchkamp burde være. Ravenclaw lagde hårdt ud og lod alle i den tro, at der ikke blive nogen tvivl om hvem der hurtigt ville rende med sejren. Netop da tingene begyndte at miste spændingen, bragede Hufflepuffs angribere mod al forventning igennem og scorede det ene mål efter det andet.
Vi så nogle forrygende taktikker og formationer i dag og både Eric Wolfe og Imogen Ivory fortjener ros for deres hårde arbejde. Men ikke mindst også en ros til begge holds spillere, som udførte finterne til perfektion og uden tvivl har måttet slide og slæbe indtil de havde det på rygraden.
Jeg glæder mig meget til at se begge hold spille igen og ønsker Hufflepuff et velfortjent tillykke med sejren og bedre held næste gang til Ravenclaw, der spiller mod Gryffindor som de næste.
Alt i alt en forrygende start på dette års Quidditchturnering! Tak for denne gang.”
[/table]
[atrb=width,250] Imogen Ivory ”Selvom kampen i dag førte et nederlag med sig, var spillet ganske forrygende for alle parter og Huffepuff spillede en fair kamp. Spillet havde sine klare stjerner og modstanderens offensiv var stærk og nøje planlagt, men med en spiller mindre fra vores side er jeg ganske tilfreds med mine egne angriberes indsats. Ravenclaw har ikke givet op endnu og vi vil ikke lade os slå ud af et mindre heldigt udfald. Alle muligheder er endnu åbne og vi vil gøre alt i vores magt for at tage stærk revanche mod Gryffindor i næste kamp. Det er ikke det sidste I har set fra os og jeg er ikke i tvivl om at en intensiveret og struktureret træning vil falde ud til vores fordel i sidste ende. Jeg vil gerne sige tak til alle spillere i dag for et flot og retfærdigt spil.” | Eric Wolfe ”Det var godt at få en kamp med noget ordentlig modstand, og godt at møde et hold der også spiller i et højt tempo. Jeg synes vi gjorde det godt, men det høje tempo fik også vist, at der stadig er en smule at arbejde med på træningsbanen. Der var en smule fight og slagsmål over det i dag, men det var åbenbart os der sloges bedst. Jeg undskylder til Millton for uheldet. Det er jeg ikke særlig stolt af, men jeg håber han hurtigt er ovenpå igen. Ravenclaw var godt organiseret, og det var svært at komme igennem deres forsvar. Respekt for det! Ivory kom som altid med et godt hold, og man kunne godt se, at de gerne ville rette op på sidste års sæson. De stillede med et stærkt hold, de spillede en god kamp, og de holdt det høje tempo – hvilket vi også gjorde. Jeg synes vi spillede godt, godt nok til at vi løb med sejren. Vi har spillet sammen længe nu og vi er et godt sammentømret hold. Vi kender hinanden og det kan mærkes. Tak til både mit eget hold og Ravenclaw for en fantastisk start på sæsonen.” |
[th] I Spotlightet - af Anessa Llewellyn Yates | |
[atrb=width,250] Griselda Clapton Spillernavn: Griselda Juniper Clapton Fødselsdato: 08/08-2055 Nationalitet: England Højde: 173 cm. Vægt: 64 kg. Klub: Holyhead Harpies Position: Søger Kampe i alt: 79 Denne sæson: 15 Lyn fanget i alt: 36 Denne sæson: 8 Griselda Clapton en en af de ældre spillere i ligaen, men hun er på samme tid en af de mest synlige, et faktum som ser ud til at passe hende aldeles glimrende. ""Uregererlig, total enerådende, stokdøv på ørerne når det i øvrigt passer hende, men med format til at bære hele baduljen..." " Sådan beskrev den tidligere træner for Hollyhead Harpies, Epona Perkins, Clapton, i sin nyligt udgivne selvbiografi om sin lange Quidditch-karriere. | Clapton er ydermere blevet kaldt verdens mest komplette Quidditchspiller. Gode finter. Suverænt overblik. Eneste svaghed er hendes temperament. Efter min mening er Clapton en af de spillere, der har betydet mest for Quidditch udvikling i nyere tid. Hun har udviklet spillet på en vidunderlig måde med finurlige detaljer og sjove finter, og det er langt fra alle der kan lide den spillestil, og synes det ødelægger spillet, men jeg synes at det er skønt og befriende at se sådan noget spil. Det er vidst ikke nogen hemmelighed at Clapton og dommerne ikke altid er perlevenner, men det skal siges at det ikke kun er fra Claptons side den gælder. Der er nogle dommere, der sætter en ære i at udvise hende. Kort sagt; Nogen elsker hende - andre elsker at hade hende! Sådan er det, og jeg tror ikke det ændrer sig. Hendes talent kan ingen dog sætte en finger på. Lad det tale for sig selv. Interessante fakta du måske ikke vidste om Griselda Clapton:
|
[th] | |
[atrb=width,250] Årets næste Quidditchkamp bliver spillet mellem Ravenclaw og Gryffindor. Bliver det de skarpe ravne eller de brølende løver der løbet af med årets anden Quidditchkamp? Forbered dig med heppesange når kampen løber af stablen først på måneden. Må det bedste kollegie vinde! Ravenclaw og Gryffindor d. 5. november. vs. Skoleskemaer ! Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: I bedes læse jeres nye skoleskemaer omhyggeligt. I år tolererer jeg ikke forsinkede elever, for så vanker der svedere! Min samling af antikke mugglerteskeer trænger gevaldigt til at blive pudset. Mvh. Professor McMallin | Halloweenfest! Lig, vampyrer, ulve og spøgelser vil vandre iblandt os på Allehelgensaften d. 31 oktober! Ifør dig kostume, grib en ledsager og trop op klokken 20:00 i storsalen til årets (u)hyggeligste fest. Quodpotklubben rekrutterer nye medlemmer! Er du vild med at spille Quodpot bør du søge ind i denne klub, hvor vi træner koncentreret mod at vinde den store Christmas Quodpot turnering der bliver holdt til... Ja, jul. Vi er en klub fuld af humor, glæde og støtte! Mød mig fredag d. 14. oktober på 4. sal ved statuen af Boris den Bortkomne for at tilmelde dig. (Please! I øjeblikket har vi kun et medlem: mig). Hilsen Tim Patton |
[th][atrb=background,http://i21.photobucket.com/albums/b263/Utulie/Billede1.png,true][atrb=width,500, true][atrb=height,600, true][atrb=border,0,true][atrb=cellspacing,0,true][atrb=cellpadding,3,true] |
[atrb=width,250] The Hallows "I en tidlig alder pustede mine forældre retfærdighedens glasskår i mit hjerte. De lærte mig at kæmpe for mine overbevisninger. Og i dag, hvor disse overbevisninger har fået ansigt, er slaget langt fra udkæmpet. Vi må lære af historien. For historien er det blod, der flyder gennem enhver magiker. Den udgør den fællesskabsgnist, der knytter os sammen som et samfund. Dens byrder er dem der tynger vore skuldre på regnvejrsdage, og dens beærende sider er dem vi stolt bærer som hatte på sommerdage. Men ifølge enkelte skal historien blive vores samfunds galgeløkke. Den skal langsomt kvæle al fremtid der måtte være for alle magikere og misbruge fortidige beretninger om få slægtleds storhed til at udelukke magikere fra deres sande privilegier. Skal fremtiden dekonstrueres af fortiden? Det er et stort spørgsmål, og det eneste du behøver at gøre er at træffe et lille valg: vil du skabe eller dekonstruere? I 'The Hallows' har vi allieret os for at skabe en glorværdig fremtid i fællesskab. Vi vil kæmpe for morgendagen og gå den i møde med visheden om at den har en plads til enhver retfærdig magiker. Vi vil kæmpe med både retorisk og fysisk handlekraft. Jeg er blevet givet lederhvervet i år, og er opsat på at leve op til den ære jeg er blevet skænket. Og træffer du det rigtige valg, vil det ikke blot være os men alle fremtidige magikere, som takker dig. Den forestående vinter vil byde på vores første møde, hvor vi vil diskutere det nye skolepolitiske landskab, arbejde med retorik og hvordan dine argumenter bliver skudsikre, analysere ministeriel mediedækning samt hvad vi kan opsnappe af storpolitik. |
[td]
Så hvis du er klar til at hæve kampfanen i den allerskønneste sags tjeneste, så ret henvendelse til Emrys Cadwallader (7. årgang, Slytherin) eller Rupert Blackmore (6. årgang, Gryffindor).”
Slytherin
Formand for 'The Hallows'
Emrys Cadwallader
[/table]
[th] |
[atrb=width,250] Træningstimer Duelklubben har åbnet for sine træningstimer under kyndig vejledning af professor Kennith. Den afholdes i storsalen og er for alle elever fra 5. årgang op op. Frem med tryllestavene! Aktivitetstjek Der har været aktivitetstjek på MU, hvilket har medført at adskillige karakterer og brugere er blevet deaktiveret. Er du genopstået på MU, kan du blot sende en PM til en admin for at blive reaktiveret! |
[td]
Nyt Quidditchsystem
Det nye Quidditchsystem har medført en hel del mere personlighed, action og spænding. Du kan læse reglerne her.
Tillykke til Hufflepuff som vandt årets første sejr!
Plottrådstjek
Plots er nøglen til sjov og spas på boards, og nu skal der ryddes godt op i alle MU’s plottråde så de bliver lette overskuelige at gå til. Gå venligst ind og udfyld koden for at beslutte hvilke plottråde du vil have aktive.
[/i]Det nye Quidditchsystem har medført en hel del mere personlighed, action og spænding. Du kan læse reglerne her.
Tillykke til Hufflepuff som vandt årets første sejr!
Plottrådstjek
Plots er nøglen til sjov og spas på boards, og nu skal der ryddes godt op i alle MU’s plottråde så de bliver lette overskuelige at gå til. Gå venligst ind og udfyld koden for at beslutte hvilke plottråde du vil have aktive.
[/color][/center][/td][/tr]
[tr][td][th]
Fællestråde
Fællestråde er altid spændende, og nu har du chancen for at deltage i Forsvar mod Mørkets Kræfter med professor McFarlane, forudsat at du har en elev på 6. årgang. Eleverne får i timen chance for at prøve deres evner med patronus-besværgelsen.
Kom og vær med!
Husk at læse de gamle numre af ”The Wiz”!
Skriv til os!
Har du lyst til at skrive en artikel til bladet, eller vil du bare give os et tip om det nyeste sladder? Hvad enten det handler om spytkugleregler eller ministerens seneste udsagn, så send en PM til redaktør Riley Abbey.
NÆSTE UDGAVE UDKOMMER I STARTEN AF NOVEMBER
[/color][/center][/td][/tr]
[/table]